Rousch Recruitment Group klaar voor de arbeidsmarkt van de toekomst

22 november 2024

Dankzij een nieuwe merkstrategie kunnen Rousch Financial Professionals, Jelling IT Professionals, Wellington Densmore, WD People  en SmartTech Professionals de komende jaren nog slagvaardiger opereren op de arbeidsmarkt. De vijf merken zijn ondergebracht onder het overkoepelende Rousch Recruitment Group. Directeur Etienne Rousch vertelt in dit artikel meer over de nieuwe koers en de voordelen voor zowel ambitieuze professionals als werkgevers.  

Hoe kunnen we werkgevers en ambitieuze professionals het best blijven bedienen? Met dat vraagstuk is Etienne Rousch al ruim 20 jaar dagelijks bezig. De ervaren recruitmentspecialist zette de afgelopen twee decennia vijf ondernemingen op binnen werving & selectie en detachering: Rousch Financial Professionals, Jelling IT Professionals, Wellington Densmore (juristen en bank- en verzekeringsprofessionals), WD People ( arbo, HR en kantoor) en SmartTech Professionals (techniek). De strategie van deze vijf merken is dit jaar herijkt. Een belangrijke beslissing is om alle merken onder te brengen onder één overkoepelend paraplumerk: de Rousch Recruitment Group.

Toenemende krapte

Waarom die keuze? Etienne licht toe: ‘Dat heeft alles te maken met de vraag waarmee ik me al 20 jaar bezighoud: hoe kunnen we werkgevers en ambitieuze professionals het best bedienen? Die vraag is momenteel actueler dan ooit. Er is enorme krapte op de arbeidsmarkt en die zal, mede door de vergrijzing, de komende jaren alleen maar toenemen. Daardoor wordt het steeds belangrijker om vraag en aanbod zo goed mogelijk bij elkaar te brengen. Bedrijven worstelen daarmee. Zelfs grote bedrijven met een flinke HR- en recruitmentafdeling maken tegenwoordig gebruik van onze diensten, iets wat je voorheen minder zag. Daarnaast hebben ondernemingen zonder specifieke HR- of recruitmentafdeling steeds meer behoefte aan ondersteuning.

Kruisbestuiving 

De afgelopen jaren vond er steeds meer kruisbestuiving plaats tussen de diverse merken. Etienne geeft als voorbeeld een klant die via Jelling een IT-professional zocht. ‘Nadat we die geplaatst hadden bleek die klant ook op zoek te zijn naar een HR-medewerker. Die kunnen wij aanbieden met ons label WD People. Die situaties doen zich steeds vaker voor. Het is dan fijn als je een klant direct kunt helpen vanuit een van onze andere labels. Het staat daarbij sterker als je alle labels onder één paraplu hebt. We zijn allemaal familie van elkaar en delen dezelfde kernwaarden. Ook richten alle labels zich op hoogopgeleid (kantoor)personeel, dat gespecialiseerd is in een bepaald vak. Met als verschil dat we andere sectoren bedienen en onder de eigen merknaam goed bekend staan in die sectoren. Die eigen identiteit willen we ook behouden.’

Talent een toekomst, de toekomst een talent

De gedeelde missie van alle merken binnen de Rousch Recruitment Group is helder. ‘Talent en toekomst hoogstpersoonlijk bij elkaar brengen’, vertelt Etienne. ‘Dat doen we vanuit de overtuiging dat het centraal stellen van mensen en het aangaan van lange-termijnrelaties leidt tot duurzame matches en groter werkgeluk voor kandidaten en opdrachtgevers. We onderscheiden ons met onze oprechte betrokkenheid en persoonlijke benadering.’

Duurzame match

Die duurzame match is belangrijk in deze tijd. ‘Omdat er zoveel krapte is, willen werkgevers nu extra graag direct een goede match hebben. Anders verliezen ze kostbare tijd, en daarmee geld. Wij investeren veel tijd in de persoonlijke begeleiding van kandidaten. In een 1-op-1-gesprek achterhalen we hun wensen en ambities, zodat we de best passende vacatures voor hen kunnen vinden. Omdat we in specifieke sectoren opereren, kennen we die sectoren als geen ander. We weten dus heel goed welke werkgevers bij een kandidaat passen en andersom.’

Begeleiding bij sollicitaties

Een ander voorbeeld van de persoonlijke betrokkenheid is dat een recruitment consultant meegaat naar een sollicitatiegesprek. Etienne: ‘Dat doen we om onze kandidaat te begeleiden én om werkgevers nog beter te leren kennen. Dat is een arbeidsintensief proces, maar daarmee maken we wel het verschil. Zowel voor kandidaten als werkgevers. We vergroten zo de kans op een duurzame match. Bovendien horen we waar werkgevers nog meer behoefte aan hebben. Daar kunnen we vanuit de Rousch Recruitment Group dan makkelijker op inspelen dan vanuit afzonderlijke merken.’

Kandidaat in driver’s seat

Het vinden van geschikte kandidaten wordt een steeds grotere uitdaging, erkent Etienne. ‘Omdat er nu eenmaal meer vraag is dan aanbod. De kandidaat zit momenteel duidelijk in de driver’s seat. Wie een carrièrestap wil maken, heeft vaak enorm veel keuze. Dan kun je eisen stellen. Sommige kandidaten maken hun wensen aan ons kenbaar en verwachten vervolgens van ons een keuzeaanbod van drie of vier functies bij uiteenlopende werkgevers, van diverse grootte en met diverse bedrijfsculturen. Dan kunnen we dus aan de bak, maar dat doen we maar al te graag.

Zzp of detacheren?

Waarop de ambitieuze professional vandaag de dag zijn keuze baseert? ‘Salaris en persoonlijke ontwikkeling blijven belangrijke factoren, maar het werk moet ook een maatschappelijke bijdrage leveren en inhoudelijk uitdagend zijn. En er moet hybride gewerkt kunnen worden’, stelt Etienne. Daarnaast willen hedendaagse professionals meer afwisseling in hun werk en op projectbasis bij meerdere organisaties een bijdrage kunnen leveren. Het zzp-schap biedt in de basis die mogelijkheid, maar wordt aan banden gelegd vanwege de strengere handhaving op de wet-DBA per 1 januari 2025. Daarmee wil de overheid schijnzelfstandigheid aanpakken. ‘We voorzien dat meer professionals met een zzp-status of zzp-ambitie daarom in de detachering gaan werken. Bij gespecialiseerde bureaus, zoals de vijf merken binnen onze groep, vinden deze professionals wat ze zoeken’, aldus Etienne. 

Vertrouwen in de toekomst

Kortom: de vraag ‘Hoe kunnen we werkgevers en ambitieuze professionals het best blijven bedienen?’ blijft de komende jaren actueel voor Etienne en zijn collega’s. ‘Met de introductie van de Rousch Recruitment Group en de herijking van de vijf merken zijn we klaar voor de toekomst’, stelt Etienne. ‘We hebben een stevige marktpositie in een aantal specifieke branches en benutten de mogelijkheden van artificial intelligence. Maar uiteindelijk blijft werving & selectie en detachering mensenwerk. En onze mensen verstaan hun vak als geen ander. Als trotse directeur van de Rousch Recruitment Group zie ik de toekomst dus met zeer veel vertrouwen tegemoet.’

Nog niet de juiste vacature
gevonden?

Maak een Job alert aan en wij laten het direct weten wanneer er een
vacature beschikbaar komt!

Top